PIATRA MARE: Traseu 1 zi - Canionul 7 Scari - Prapastia Ursilor

Sector din Canionul 7 Scari

Sa incep cu prezentarile de rigoare: fiind student la Geografia Turismului, sunt nevoit sa fac si o materie numita Geomorfologie, aceasta ocupandu-se cu geneza, originea si modelarea formelor de relief de-a lungul timpului. Profesoara mea de Geomorfologie a organizat aceasta escapada de o zi la Canionul 7 Scari, acesta reprezentand un model geomorfic foarte interesant.

Daca tot am atins latura aceasta geografica, sa continuam cu descrierea Canionului si a zonei in care se afla acesta:
Canionul 7 Scari face parte din Masivul Piatra Mare (Muntii Timisului/Barsei), acesta facand parte la randul lui din Carpatii de Curbura. Aceasta forma de relief interesanta, si anume Canionul 7 Scari s-a format datorita unui curs de apa subteran, care in timp a reusit sa sape o adevarata galerie de pestera (aducand la suprafata prezenta unui relief carstic). Dupa o erodare si mai accentuata, acoperisul pesterii s-a prabusit, rezultatul final fiind vizibil si astazi. De-a lungul traseului lung de 250m prin Canion se intalnesc numeroase cascade, cea mai inalta dintre ele avand 35m. Dupa cum se vede si in imagini, locul a fost reamenajat (probabil cei care nu au mai fost de mult timp se asteptau sa calce pe trepte de lemn putrezite si periculoase), scarile fiind metalice si nepunand in pericol viata turistului.

Sector plan din Canion

Dupa aceasta prezentare a acestei forme interesante de relief, putem trece la descrierea excusiei...
Ora 7:36. Gara Basarab. Trenul personal care ne duce catre Timisul de Jos se pune in miscare. Incepem sa ne simtim bine si sa ne pregatim pentru cele 4 ore de mers pana la statia de destinatie. Dupa ce iesim din spatiul de campie, Soarele isi face aparitia si ne bine-dispune cu ale sale raze calde de noiembrie. Dar mai aveam o sursa de caldura, si anume caloriferele din tren care au dat caldura pe tot parcursul drumului. In sfarsit, dupa luat micul dejun, facut poze, tras cadre pentru montajul video (care se gaseste la sfarsitul aventurii), ajungem in gara din Timisul de Jos. La coborarea din tren, pe partea dreapta a acestuia, se desfasoara DN1. Dupa ce il traversam pentru a trece pe partea normala de mers, continuam pe jos spre Brasov cam 1.5km.

In drum spre intrarea in traseu (30 de persoane)

Ajungem la intrarea in traseu, care este anuntata cu semne turistice, dar care se afla si la confluenta a doua vai de rauri (care nu poate fi ratata), si anume Valea Sipoaiei si Valea Timisului. Dupa ce trecem de cateva case de vacanta ale, ajungem la intrarea propriu-zisa a traseului. Acolo, luam o gustare dulce si primim explicatii de la profa despre localizarea cu ajutorul unei busole si a unei harti.

Dupa aceste explicatii ne punem in miscare, pentru a ajunge la Canion. Durata traseului pe semnele turistice este este 1h si 30min, dar noi am facut mult mai mult, datorita colegilor neechipati si impresionati de diversitatea naturala prezenta intr-o padure, dar si de faptul ca profa se oprea sa dea explicatii interesante despre anumite forme si structuri de relief.

Primul popas de informare geografica\

Inceputul traseului spre Canion

Am remarcat ca pe toata lungimea traseului Timisul de Jos - Canionul 7 Scari se executa lucrari de amenajare a unui Adventure Park, ca mai tarziu sa aflu ca deja dispune de 2 km de tiroliene. In orice caz, nu se exploateaza lemn asa cum am crezut la prima vedere, ci se amenajeaza un spatiu de pretrecut timpul liber in natura, ceea ce este o idee foarte buna.

O parte din copacii taiati

Anunt de bun simt prezent in mai multe locuri din traseu

Acum o sa fac o scurta descriere a traseului urmat in aceasta zi:
Traseul propriu-zis incepe in dreptul podului de langa vechiul hotel Dimbul Morii (aflat acum intr-o stare de degradare accentuata), undeva la 1.5 km de gara Timisul de Jos. Dupa ce trecem de pod, traseul continua pe traseul asfaltat pana la intalnirea unei vai cu o larga deschidere, acela fiind punctul de intrare in rezervatia naturala. Din acest punct, traseul urmeaza un drumul forestier catre viitorul Adventure Park. Ajunsi la punctul de sosire al tirolienelor, intram pe o poteca ce urmeaza Raul Sipoaia, acesta fiind marcat cu banda galbena. Aceasta urca si coboara de numeroase ori peste interfluviile unor mici vai. Dupa aproximativ 60 de minute ajungem la punctul de intrare in canion, in acest loc fiind construita o cabanuta de unde se achizitioneaza bilete de intrare in Canion, dar si echipamentul necesar pentru folosirea tirolienelor.

Podet nou amenajat cu ocazia construirii acelui Adventure Park

Cabanuta de unde se achizitioneaza bilete

Din acest punct, poteca coteste spre dreapta si se ajunge in fata Canionului 7 Scari. Din acest loc, lucrurile devin mai interesante, Canionul avand structuri de tipul saritorilor si cascadelor foarte spectaculoase.

Va prezint opinia profesorului Dan Balteanu, in colectia Muntii Nostri (1975):
"In curand apare prima treapta de 8m a cascadei "Sapte Scari". Se succed in continuare alte sasse trepte dintre care cea mai inalta atinge peste 35m. Apa se pravaleste zgomotos in gol, inclestata intre peretii abrupti cu inaltimi de peste 50m. Schimbarile bruste de directie impiedica privirile sa cuprinda in ansamblu cheile, cu o lungime de 160m, care corespund unei diferente totale de nivel de 60m.
Cheile "Sapte Scari" sunt interesante si din punct de vedere stiintific, intrucat pastreaza urmele evolutiei morfologice recente a intregului masiv. Ca si in cazul cascadei Tamina si aici se intalnesc o serie de nivele succesive de marmite, clar conturate, care indica tendinta continua de adancime a firului de apa care le-a creat."

Portiune din Canion

Interiorul canionului este foarte interesant din punct de vedere carstic. Cascadele, cheile si podeaua umeda fac din canion un loc periculos, dar in acelasi timp si unul dintre cele mai complexe structuri carstice de acest gen de la noi din tara.

Dupa ce iesim din canion, urmeaza sa parcurgem traseul de intoarcere prin Prapastia Ursilor.  Astfel, de la iesire din canion cotim la dreapta unde traseul ne poarta pe o panta foarte abrupta si solicitanta, a carei urcare dureaza aproximativ 10 minute. Urmeaza un traseu domol, cu suisuri si coborasuri, saritori si pante abrupte, care ne intoarce la locul de intrare al canionului, mai exact la "casa de bilete".
Grupul vesel la iesirea din canion

Din acel punct am coborat pe traseul pe care am si urcat, ajungand in cele din urma la halta Timisul de Jos, unde ne-am racorit cu bere si ciocolata, achizitionate de la un chiosc de langa halta (probabil vanzarea pe acea saptamana am facut-o noi, intr-o zi).

Eu si Bogdan Chitu, alaturi de prietena "Azuga"

Mai jos aveti si un filmulet montat de mine, pentru o mai buna documentare a traseului. Drumuri bune si insorite!